Veradering en de media

 

VERANDERING?  

Not! Als je de straat op gaat en bovenstaande cijfers noemt zal iedereen het met je eens zijn dat dit wel erg ongelijk verdeeld is en dat we de armste mensen moeten helpen, omdat we toch zo’n rijk land zijn. Gevolg zou zijn om de belastingtarieven anders te verdelen. Belasting is in het leven geroepen om een groter doel te dienen en te zorgen dat de minder bedeelden onder ons ook gewoon een goed leven kunnen hebben. We zouden bijvoorbeeld de rijkste 61 % kunnen vragen wat meer af te dragen en de armste 1 % wat minder, zodat zij financieel wat meer lucht krijgen in hun dagelijks bestaan. Maar wat is er gebeurd? Er wordt eigenlijk nog steeds enorme druk gelegd juist bij de allerarmste. Wat dacht je van de 21 % BTW? Bij alles wat je voor je dagelijks onderhoud nodig hebt betaal je 21 % belasting. Ook de armste mensen van Nederland. En het erge is dat (en gelukkig wordt dat steeds duidelijker) Nederland voor multinationals een mega aantrekkelijk belastingklimaat heeft. Dus de allerrijkste worden ontzien en de armste leveren te veel in. Er zijn hele documentaires gemaakt over bijvoorbeeld Starbucks en Shell. Het is toch te belachelijk voor woorden dat je als alleenstaande moeder met 3 kids meer belasting betaald dan de Shell met zijn miljarden omzet?

MEDIA

Door de media is een hoop onder het tapijt geschoven. De NOS geloofden we toch blindelings en als het in de krant stond dan was het ook zo. Door de komst van internet en de grote internetdichtheid in Nederland zijn een hoop heilige huisjes omver geholpen. We geloven niet meer alles wat wordt voorgeschoteld en trekken alles in twijfel wat als waarheid wordt neergezet. En niet geheel onterecht. De kranten worden opgezegd en er wordt objectiever gekeken naar de informatie die doorkomt via de televisie.